Testen

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 23 april 2024
  • Porsche
4,0
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 2,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Ruime autonomie, supersnel DC-laden
  • Zeer hoog prestatieniveau, wegligging
  • Modern interieur en infotainment
  • Zeer hoge prijs, veel en dure opties
  • Geen eenpedaalrijden of peddels voor de regeneratie
  • Hoog gewicht laat zich voelen

In 2014 gaf Porsche zijn Cayenne een klein broertje om het clienteel van het merk uit te breiden. Missie geslaagd: de eerste Macan heeft meer dan 850.000 klanten verleid en was vorig jaar nog steeds een van de bestsellers van Porsche (met 87.355 verkochte exemplaren), net achter de Cayenne (87.553 stuks), maar ruim voor de 911 (50.146), Taycan (40.629), Panamera (34.020) en de 718 Boxster/Cayan (20.518). De Macan 2024 is mee met zijn tijd en drinkt geen benzine meer: hij laat zich uitsluitend aandrijven door elektriciteit.

Familiegezicht

Qua design leunt de nieuwe Macan dicht aan bij het oude model, maar krijgt hij wel de lichtsignatuur van de nieuwste modellen van Porsche en laat hij zich schoeien met velgen tot 22 inch groot. Onderhuids schuilt een volledig nieuw chassis, het PPE-platform, dat samen met Audi werd ontwikkeld en dat ook als basis dient voor de Q6 e-tron.

Vergeleken met de Porsche Macan 2023 met verbrandingsmotor is de elektrische Porsche Macan groter geworden (+ 10,3 cm, voor een totaal van 4,78 m) en heeft hij een langere wielbasis (+ 8,6 cm, nu 2,89 m) om meer ruimte te bieden achterin. De passagiers op de achterbank hebben nu voldoende beenruimte en ook de hoofdruimte volstaat. Maar de middelste zitplaats blijft smal en hard. En in tegenstelling tot de Cayenne, heeft de Macan nog steeds geen verschuifbare achterbank.

Twee koffers

Zonder enorm te zijn, is het koffervolume achteraan van deze nieuwe elektrische SUV van Porsche voldoende groot, met 540 tot 1.348 liter. De achterbank laat zich in drie delen neerklappen, wat een quasi vlakke laadvloer oplevert. Naast de koffer achterin heeft de elektrische Macan ook een opbergruimte onder de motorkap vooraan van 84 liter. Een leuk detail: met keyless entry opent deze frunk met een simpele veeg op de motorkap. Je moet hem wel nog met enige kracht dichtgooien.

Android Automotive

De bestuurder krijgt een digitaal instrumentenpaneel van 12,6 inch voor zijn neus, dat optioneel nog kan worden aangevuld door een gigantisch head-up display (het equivalent van een scherm van... 87 inch), dat de belangrijkse rijinformatie in ‘augmented reality’-stijl 10 meter verder op de weg projecteert, met bijvoorbeeld pijlen die de juiste weg tonen als je de navigatie hebt ingeschakeld. Indrukwekkend, maar de projectie neemt ook een groot deel van je gezichtsveld in...

Centraal op het dashboard is er een aanraakscherm van 10,9 inch met een modern multimediasysteem op basis van Android Automotive OS (al is het nog steeds compatibel met Apple CarPlay). Dat betekent navigatie via Google Maps, wat zeer efficiënt werkt, en de GPS omvat een routeplanner die de handigst gelegen oplaadpunten op de route zoekt en de accu automatisch voorverwarmt om het opladen te versnellen.

Het multimediasysteem is ook in staat om externe apps rechtstreeks op het scherm te installeren. Optioneel kan je nog een extra scherm van 10,9 inch krijgen voor de passagier, die daarop onder meer films kan kijken via streaming tijdens het rijden.

Macan 4 of Macan ‘Turbo’?

Bij zijn lancering is de elektrische Macan beschikbaar in twee versies met elk twee motoren: de Macan 4 (387 pk of 408 pk piekvermogen, 650 Nm) en de Macan Turbo (584 pk of 639 pk piekvermogen, 1.130 Nm). De prestaties van de basisversie zijn al uitstekend (0-100 km/u in 5,2 s, topsnelheid begrensd op 220 km/u), die van de Turbo zijn zelfs adembenemend (0-100 km/u in 3,3 seconden, 260 km/u), tot op het niveau dat onze maag zich begon te keren... Tegen het einde van het jaar wordt de Macan ook beschikbaar als 4S en als instapversie met achterwielaandrijving.

Eerder dynamisch dan sportief

Vergeleken met de vorige generatie zit je lager in de nieuwe Macan (-2,8 cm vooraan en -1,5 cm achteraan). Dankzij de lage zitpositie achter het stuur krijg je meteen zin in actie. Het ontbreekt hem misschien aan een grote analoge toerenteller in het midden van je gezichtsveld of aan een prachtige mechanische klank, maar de Macan rijdt nog steeds als een echte Porsche, met een direct stuur en een zeer snedige voortrein. De optionele adaptieve luchtvering (een beetje stijf, maar nooit oncomfortabel) houdt de koetswerkbewegingen goed onder controle, en de meesturende achterwielen zorgen voor nog meer dynamiek. 

Het ontbreekt hem nooit aan tractie bij het uitkomen van een bocht, en de Turbo heeft zelfs een elektronisch sperdifferentieel (PTV). De spanning zit hem bij het ingaan van de bocht: door zijn enorme batterij weegt de elektrische Macan tussen de 2,3 en 2,4 ton! En dat voel je als je hard op het rempedaal stampt... Bij rustiger rijden missen we een eenpedaalmodus en peddels waarmee je de recuperatie van remenergie kan instellen, wat voor extra vertrouwen had kunnen zorgen bij het afdalen van een helling.

Wat is de actieradius van de elektrische Macan?

De Macan 2024 wordt gelanceerd met een zeer grote batterij (100 kWh bruto, 95 kWh bruikbaar) afkomstig van de Chinese leverancier CATL. Porsche kondigt een theoretische WLTP-autonomie aan van 591 (Turbo) tot 613 km (Macan 4). Tijdens onze test, bij een temperatuur van 25 °C en op een gemengd parcours, haalden we een gemiddeld verbruik van ongeveer 21 kWh/100 km met beide versies, wat een reële actieradius van ongeveer 450 km oplevert. Niet slecht!

Twee batterijen in één

De batterij werkt op een spanning van 800 V en kan daarmee snelladen tot 270 kW aan een geschikte DC-laadpaal, waarmee je van 10 tot 80% bijlaadt in 21 minuten. Om efficiënter te kunnen laden aan minder krachtige DC-snelladers op 400 V, kan de Macan zijn grote batterij in twee parallelle elementen van 400 V ‘splitsen’, die elk tot 135 kW kunnen worden opgeladen. Zo worden de verliezen vermeden van een traditionele 400 V/800 V-omvormer. Het bespaart ook gewicht en kosten, en het verkleint het risico op storingen. De AC-lader is dan weer beperkt tot 11 kW, waardoor het 10 uur duurt om de batterij volledig op te laden aan een gewone laadpaal.



Prijs elektrische Porsche Macan 2024

De elektrische Macan is erg duur: vanaf 94.399 euro voor de Macan 4 tot 128.634 euro voor de Macan Turbo. Daar komt nog een hele reeks opties bij, allemaal met een stevig prijskaartje. Maar dat zal gefortuneerde zelfstandigen niet tegenhouden, die tot 100% van de aanschafprijs en de kosten van deze elektrische SUV kunnen aftrekken. Ter vergelijking: de Porsche Macan met verbrandingsmotor heeft een vanafprijs van 73.695 euro, kost minder dan 85.000 euro als Macan S (83.712 euro) en gaat pas over de grens van 100.000 euro als Macan GTS (100.762 euro).

Ons verdict

Natuurlijk is de elektrische Macan zijn stem verloren en is hij flink bijgekomen. Dat spreekt voor zich. Maar hij trekt ook harder op dan ooit en vestigt zich als een van de meest levendige elektrische SUV’s op de markt. Zijn elektrische aandrijflijn gaat deze gezinsgerichte Porsche wel af, met een interessante balans qua positionering, prestaties en autonomie. Maar de technisch quasi identieke Audi Q6 e-tron kost 20.000 euro minder! Het is wachten op een test met de Audi om te zien of dit prijsverschil gerechtvaardigd is...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Porsche Macan? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Macan-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km