Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 april 2024
  • Lancering

Als onderdeel van de grondige opfriskuur die de Porsche Cayenne heeft ondergaan voor 2023, heeft het Duitse merk besloten de topversie Turbo GT niet meer aan deze kant van de wereld aan te bieden. Enkel sommige markten buiten Europa kunnen nog genieten van deze 659 pk sterke V8 onder de motorkap. Maar nu is er een troostprijs voor Europeanen op zoek naar sportiviteit in hun SUV.

Gran Turismo Sport

De bekende GTS-badge van Porsche, voor Gran Turismo Sport, maakt namelijk zijn grote comeback in het Cayenne-gamma voor 2024. Naast de reeds leverbare V6- (Cayenne) en V8-versies (Cayenne S) en de drie E-Hybrid plug-inhybrides, kunnen klanten nu ook kiezen voor de Cayenne GTS als ze op zoek zijn naar wat meer spierkracht. En natuurlijk is de GTS-uivoering beschikbaar met zowel het klassieke koetswerk als op de Cayenne Coupé met zijn schuine daklijn.

Inspiratie van de Turbo GT



Zoals steeds bij Porsche, staat de GTS-badge voor een mix tussen sportiviteit en de mogelijkheid om lange afstanden af te leggen. Om deze balans te maken, krijgt de Cayenne GTS enkele technische elementen van de Turbo GT (zoals de wiellagerhuizen op de vooras of het koelsysteem van de tussenbak), een 10 mm lagere koets en beschikt bij standaard over de nieuwe, adaptieve luchtvering van Porsche.

500 pk

Op mechanisch vlak wint de nieuwe Cayenne GTS 40 pk en 40 Nm ten opzichte van zijn voorganger. De 4 liter-V8 met twee turbo's ontwikkelt nu 500 pk en een maximaal koppel van 660 Nm. De standaard meegeleverde Tiptronic S-automaat met 8 versnellingen is ook aangepast om de schakelmomenten te verkorten in de Sport- en Sport Plus-rijmodi. Het resultaat is dat de Cayenne GTS voortaan in slechts 4,4 seconden van 0 tot 100 km/u optrekt, voor een topsnelheid van 275 km/u.

Specifiek design

Alle GTS-modellen van Porsche hebben ook een eigen sportieve look. In dit geval merken we een speciale voorzijde op met grotere luchthappers, donkere koplampen en achterlichten en rode remklauwen. De sportuitlaatpijpen wisselen hun zwarte afwerking dan weer in voor een donkerbronskleurige tint. Aan boord krijg je standaard een verwarmd GT-sportstuur en 'Race-Tex'-microvezel op zowat elk mogelijk oppervlak.

Prijs Porsche Cayenne GTS 2024

Porsche lanceert de Cayenne GTS in België vanaf 150.200 euro. Heb je liever een SUV-coupé, dan mag je minstens 153.900 euro overmaken voor de Cayenne Coupé GTS. De eerste leveringen worden in het begin van de zomer van 2024 verwacht.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Porsche Cayenne? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Porsche Cayenne zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km