F1 China GP 2024: 5 dingen die we hebben geleerd

Na 5 jaar afwezigheid is het F1-circus weer in China neergestreken voor 2024. Een leuke Sprint en een emotionele Zhou Guanyu, maar wat hebben we nog geleerd?

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 22 april 2024
  • Divers

1. Actie op vrijdag, zaterdag en zondag

China was het eerste sprintweekend op de F1-kalender van 2024. Het format kwam volledig tot zijn recht in Shanghai, dat voor het eerst sinds de Covid-19-pandemie terugkeert op de kalender. De kwalificaties op vrijdag zaten vol drama dankzij de regen in de laatste sessie, met als gevolg een boeiende sprintrace op zaterdag. En ook de race op zondag kreeg zijn portie actie, al was het eindresultaat voorspelbaarder. Het mooiste moment was misschien wel voor lokale held Zhou Guanyu, de eerste Chinese F1-piloot ooit, die een emotionele ereplaats kreeg op de grid na afloop van de race. 

2. Mag Stroll beginnen inpakken?

Dat Lance Stroll niet op het niveau van tweevoudig wereldkampioen (en Le Mans-winnaar, Dakar- en Indycar-piloot, enz.) Fernando Alonso zou rijden bij Aston Martin (dat eigendom is van papa Lawrence Stroll), had iedereen wel verwacht. Maar het verschil begint nu wel erg groot te worden. Waar Alonso zowel voor de sprint als voor de GP als derde wist te kwalificeren, viel Stroll telkens buiten de top 10. En ook tijdens de race bleven beide Aston Martins bij elkaar uit de buurt, vooral door de klungelige botsing van Stroll bij de herstart na de eerste Safety Car. Volgens de geruchten zou Stroll dan toch moeten verkassen naar de Hypercars in het WEC. Of krijgt hij nog een kans van zijn vader?

3. Sainz rijdt minder voor het team

Carlos Sainz (Ferrari) zijn topvorm van de eerste drie races lijkt wat voorbij. Na op het podium te eindigen in elke race waaraan hij had deelgenomen tot nu toe (in Saudi-Arabië moest hij uitzitten vanwege een appendicitis), lijkt Leclerc terug op hetzelfde niveau te zijn gekomen. Met als gevolg dat beide Ferrari’s voor elkaars voeten beginnen te rijden, en Sainz lijkt geen zin meer te hebben om zich in te houden. Het heeft een paar nipte situaties opgeleverd tijdens de sprint en de race, deze keer zonder veel erg. Maar als het Italiaanse team niet oplet, zit het binnenkort met twee auto’s in de muur...

4. Hamilton laat zijn talent nog eens zien

Dat de F1-wagen van Mercedes voor 2024 opnieuw een teleurstelling is, is intussen wel duidelijk. Maar de regenval in de sprintkwalificaties zorgde voor een gelijk veld, en Hamilton liet opnieuw een flits zien van zijn wereldtalent door zijn Duitse boot op de tweede plaats te kwalificeren en zelfs de leiding te pakken aan de start... om vervolgens aan een sneltempo te worden ingehaald door de raket van Verstappen. Toch zal die tweede plek voelen als een overwinning voor de 7-voudige wereldkampioen. De GP was minder positief, met een 18e startpositie, maar Hamilton wist zich toch nog op te werken naar de 9e plaats bij de finish. We zijn benieuwd of Ferrari hem wel een snellere auto kan bieden in 2025...

5. Hoe zit het met de piloten voor 2025?

Over 2025 gesproken: de puzzelstukjes beginnen een klein beetje op hun plek te vallen na de opschudding die Hamilton heeft veroorzaakt door zijn toptransfer naar het rode team. Alonso was een kanshebber om hem te vervangen bij Mercedes, maar de 42-jarige Spanjaard mag nog twee jaar bij Aston Martin blijven. Mercedes lijkt dan weer zijn zinnen te hebben gezet op Andrea Kimi Antonelli, het 17-jarige toptalent dat nu in de F2 rijdt. Carlos Sainz, die eind dit jaar moet vertrekken bij Ferrari, lijkt twee opties voor zich te hebben: Red Bull, dat zoals steeds twijfelt over wie het naast Verstappen moet zetten, en Sauber, dat vanaf 2026 eigendom wordt van Audi, waar Carlos Sainz senior dan weer voor rijdt in de Dakar-rally. En dan moeten de piloten voor Alpine, Williams, Haas en RB nog bevestigd worden...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km